Mikroszkóp Blog: 2009. július

Szeretettel köszöntelek a Mikroszkóp klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz az érdekfeszítő tartalmakhoz. Sőt, te magad is színesebbé teheted a klubot: írhatsz blogot, hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képeket - csak bátran!

Kis türelmet...

Bejelentkezés

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Mikroszkóp klub hírei - 2009. július

A Nemzeti Tudományos Akadémia közlönyében is megjelent a hír, mely új megközelítést ad a dinoszauruszok táplálkozására vonatkozóan.

A Leicester-i Egyetem munkatársai közös kutatást végeztek a Természettudományi Múzeum kutatóival. A dinoszauruszok fogait vizsgálva kiderítették, hogy milyen helyet foglaltak el az ökoszisztémában többtízmillió évvel ezelőtt. A fokakat mikroszkóp alá vették, a rajtuk lévő karcolások segítségével derült ki az akkori faj rágási módja.

Robert Brown neve ismert a tudományos világban. Az "univerzális zseni"-ként is ismert férfi 1773-ban született Skóciában. Nem véletlen vívta ki magának a fenti "nevet", amellett, hogy orvos és botanikus volt, ő a sejtmag és a molekuláris mozgás feltalálója, ezenkívül szerzőként és könyvtárosként is tevékenykedett.

Brown orvosnak készült, de tanulmányai után 1795-ben belépett a hadseregbe.

Botanikusként tevékenykedett később tovább, a 19. század első felében igen elismert lett már szakmájában.

Aki szereti a mikroszkópot, alapvetően kíváncsi ember. Minden érdekli a legapróbb részletekig, a szó szoros értelmében. Annál meg izgalmasabb dolog nincs is, ha tanulmánya tárgya éppen egy másik bolygóról való...

Sokunknak ez csak álom marad. Viszont a NASA Phoenix leszállóegysége elkészíthette a Mars vöröses porának egyetlen részecskéjéről való felvételét, melynél egy atomi erő mikroszkópot alkalmaztak.

A mikroszkópot a svájci Neuchatel Egyetem kutatója, Urs Stafer és csapata készítette el.

Utolsó hozzászólás

[Törölt felhasználó] üzente 4 éve

Nagyon szépa felvétel és érdekel is ,hogy mi mindent nem tudunk még a környezetünkről. A poláris csillagvizsgáló felvételei is érdekelnek, azért jó lenne, ha valaki magyarázná is, elmenni a Csillag vizsgálóba egy égi jelenséget megnézni, mert ott magyaráznak is.

Mi a mikroszkopizálás lényege?

network.hu

Különféle apró tárgyak, élőlények, minták vizsgálata mikroszkóp segítségével -  mondhatnánk egyszerű tudományossággal, de ennél sokkal többről van szó! A mikroszkóp ablakot nyit a világra, ami körül vesz bennünket, csak éppen soha nem láthatjuk!

A megszokott rendkívülivé válik, amint mikroszkópon át vizsgáljuk. Felfedezhetjük, hogy szinte bármi, ami él vagy élt, számtalan apró, sejtnek nevezett összetevőből áll, amelyek mesés látványt nyújtanak - legyen szó akár saját vérünkről, a penészről, az élesztőgombákról és különféle baktériumokról.

Lássuk, mi található újdonsült mikroszkópunkban:

network.hu

(kattints a képre, hogy nagyobb legyen)

Mikroszkóp Objektívek

Az objektívek a mikroszkópok fontos részei, később részletesen is foglalkozunk velük. Fő feladatuk, hogy a vizsgált tárgyon áthaladó, vagy arról visszavert fénysugarakat összegyűjtsék, és a keletkező képet mikroszkóp belsejében felfelé vetítsék. A szemlencse (okulár) ezt a képet tovább nagyítja. A legtöbb  inőségi mikroszkópban üveglencsék találhatók.

Egyéb mikroszkóptípusok

Többfajta, jelentősen továbbfejlesztett mikroszkóptípus is létezik, különféle célfeladatokra és kutatási munkákra. A rendkívül sokféle típusból csak néhányat említünk meg.

Fáziskontraszt - A mikroszkóp a beérkező fény fáziskülönbségeit felhasználva a tárgy különböző részeiről igen kontrasztos
képet állít elő.

network.hu

Polarizációs mikroszkóp - A mikroszkópban a tárgyat polarizált fénnyel világítják meg. A keletkező kép az élő vagy élettelen tárgy összetételének és felépítésének vizsgálatára szolgál, például kristályok megfigyelésére, kémiai mikroszkopizálás vagy optikai ásványtani kutatások során.

Utolsó hozzászólás

Ferenczi Zoltán üzente 6 éve

Köszönöm ,hasznos számomra!

Szívesen kipróbálnád, hogy milyen is belenézni egy mikroszkópba?

Ezt most megteheted! Kiválasztottam a három legtipikusabb mikroszkóp-fajta szimulációs programját egy külfüldi weboldalról. Használd a fókuszt, a nagyítást, és a legördülő listából válassz vizsgálati mintát!

Klikkelj a képekre, várj egy percet és máris kipróbálhatod a mikroszkópot.

Elektronmikroszkóp

Sztereo zoom mikroszkóp

Konfokális mikroszkóp

network.hu

A mikroszkóp történetének felkutatásában már az első lépéseknél nehézségekbe ütköztem. Próbáltam kutatni a feltalálója után, de mivel erről az igen nagy eseményről nem maradt ránk egy feljegyzés sem, nem lehet tudni pontosan a feltaláló kilétét sem.

Ami biztos, hogy a mikroszkóp mintegy 400 éves múltra tekint vissza. Az elsőt Hollandiában készítették valamikor 1590 és 1608 között. Három szemüvegkészítőt említenek a találmány atyjaként, Hans Lippershey-t, Hans Janssen-t és fiát, Zacharias Janssen-t.

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum